Facebook er elsket af narcissister

I timen har vi læst artiklen ”Facebook er elsket af narcissister” af Kristin S. Grønli, forkning.no, udgivet på videnskab.dk d. 20. oktober 2008.
I teksten er der to primære kilder. Den første kilde er den norske forsker Berit Skog som er førsteamanuensis ved Instituttet for sociologi og statsvidenskab ved NTNU - Norges Teknisk Naturvitenskapelig Universitet.
Den anden primære kilde er to amerikanske forskere, Laura E. Buffardi og W. Keith Campell.

Hovedsynspunkter i teksten
”I det lange løb er narcissister mindre optagede af varme, varige og intime forhold, og mere optagede af at virke kølige, dominerende og populære” (Citat af den norske forsker Berit Skog)

”Narcissister kan virke charmerende i starten, men de ender med at bruge mennesker til deres egen fordel. De sårer menneskene omkring dem, og på lag sigt sårer de sig selv” Citat af den amerikanske forsker Laura E. Buffardi

”Dette er en indikator for, at man vil have en velfyldt venneliste, og at den kan afspejles ens popularitet. Men det kan også være en sport eller en gimmick i sig selv at samle på venner, uden at man har nogen bagtanke med det” (Citat af den norske forsker Berit Skog)

DR3 dokumentaren Selvoptaget - bagom reality

Hvordan er ”reality-typen” beskrevet?

Typisk grænseløse og villige, haft en hård opvækst. Ved ikke hvad de vil med deres liv, søger grænser for at afprøve hvem de er.
De er hæmningsløse. De bliver opfattet som dumme. De skal være veltalende og kunne formulere sig. De er risikovillige. 

Hvordan beskriver deltagerne castingen og hvad er deres motivation til at deltage i et reality-program?

De stiler efter den røde løber og at blive anerkendt. Det lød spændende. De vil klare udfordringen der bliver stillet, søge grænserne.
-       

         Hvordan hænger reality-showet som genre sammen med det senmoderne samfund (if. Gidden: aftraditionalisering) Giddens beskriver grænseløsheden hos det senmoderne menneske og den samme grænseløshed kommer til udtryk hos deltagerne i reality-programmerne.

   Skrevet af Caroline og Anna







Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Fakta- og fiktionskontrakter

Selviscenesættelse og facework

Analyse af Fight Club