2 dansk timer. 30/10 - 2017: Kommunikationsmodellen, multimodalitet, kortfilmen Sorthvit om den virtuelle verden vs. den reelle
Vi startede vores to dansktimer op med at høre hvordan det
var gået os i Berlin. Efterfølgende startede vi vores nye emne op, (Mellem
fakta og fiktion). Vi blev efterfølgende introdukseret til, hvordan vi hver
især skulle skrive på vores fælles blog i klassen.
Vi opstartede et nyt emne; Mellem fakta og fiktion
Vi gennemgik senere hvordan man skulle bruge
kommunikationsmodellen i en multimodal kontekst.
Vi gennemgik et PowerPoint (mellem fakta og fiktion) hvor vi
fik oplyst lidt om globalisering og multimediekultur. Vi talte efterfølgende om begrebet
senmodernitet ifølge Giddens:
”de traditionelle
værdier og normer, som vi tidligere kunne støtte os til i gennem livets faser,
er i opløsning i det senmoderne samfund. (….)
I dag skal vi i langt højere grad selv skabe vores egen tilværelse. Det
betyder, at vi hele tiden sættes i situationer, hvor vi skal træffe valg. Hvor
vi før i tiden havde et fundament og en sikkerhed, er menneskets grundvilkår i
det senmoderne samfund præget af tvivl, usikkerhed, uoverskuelighed,
valgsituationer og en stadig søgen.”
(Krydsfelt, 2010)
Vha. medierne (sociale medier) afprøves identiteter og man
skaber sig selv.
Vi så også kortfilmen Sorthvit, som er en novellefilm på
Norsk der er blevet lavet i 2000.
Vi lærte hvordan man skulle analysere (film)
Vi blev delt ind i forskellige grupper og derefter skulle
udføre opgaven. Vi så blandt andet på filmens opbygning, og hvordan man kunne
anvende berettermodellen. Gruppen argumenterede for, at der kan lave to spændingskurver; en for det virtuelle forløb og én for det der udspiller sig i den "virkelige" verden.
Vi hørte også en karakteristik af Sara og Bernt.
Vi hørte en næranalyse af billede og lydsiden i scene,
gruppen skulle forklare hvad instruktøren ville fortælle med scenen.
Det bliver slowmotion. Da han går forbi hende filmes han i frøperspektiv
og der bliver filmet fra fugleperspektiv. Det lyder som om roserne visner når
de møder hinanden. Der er altså ikke synkron lyd men asynkron lyd. Man hører
ikke andre lyde omkring dem.
Man ser Sara og Bernt i nærbillede og roserne i ultranær.
Skrevet af Lena og Kristine
Vi lavede tilslut en opsummering i klassen
Kommentarer
Send en kommentar